download het jaarverslag als pdf bestand, klik op het ikoon download jaarverslag

Jaarverslag Stichting Mopti 2014

In het jaar 2014 werd een nieuwe tuin gerealiseerd en een begin gemaakt met de zesde.
We hadden weinig omkijken naar de andere tuinen, eigenlijk kunnen we heel tevreden zijn met wat tot nu toe is gerealiseerd. De tuinen van Sangubaka, Médina Coura en Dialangou zijn behoorlijk zelfstandig. Natuurlijk zijn er altijd wel kleine dingen, u leest hieronder meer.

Voor 2014 zag het er financieel zonnig uit. Inclusief de decemberactie brachten de donateurs 15.611,84 bij elkaar. Het leeuwendeel is echter bestemd voor 2015. De kaspositie in januari 2014 was vrij riant en er was voldoende geld om met de tuin van Walirdé te beginnen. Bovendien konden we een begin maken met de tuin van Barigundaga.

Onze tuin van Sangubaka loopt naar volle tevredenheid. De tuin is een klein paradijsje.

Sarédera
De resultaten in de tuin van Sarédeara zijn wisselend. De ene keer loopt het fantastisch, een paar maanden later is het opeens een ravage. De tuin is niet altijd de eerste prioriteit van het dorp. Het is ook niet eenvoudig, de vrouwen hebben een druk leven. Altijd ligt bij hen de taak voor het eten te zorgen, voor de kinderen, voor de hele huishouding. In sommige maanden zijn zij urenlang aan het werk op de mil-velden om het hoofdvoedsel voor het komende jaar veilig te stellen, voor zover ik het begrijp is dat de belangrijkste reden dat de tuin er soms haveloos bij ligt. In elk geval heeft de tuin nog steeds onze extra aandacht.
Gouro en Makan gaan er elke maand heen om de financiën te controleren en Yacouba gaat elke maand om de vrouwen een volle dag te begeleiden.
Ablo heeft het hek dit jaar moeten herstellen, na verloop van jaren had het enig onderhoud nodig.

Het gaat goed in Médina Coura, de vrouwen zijn erg zelfstandig en kennen het tuinieren als geen ander. Het enige probleem is nog altijd de entree tot de tuin, de onmin met de boze buurman is nog altijd niet opgelost. Ik kan er maar geen voet achter krijgen.

De tuin van Dialangou doet het ook behoorlijk goed en de vrouwen zullen vast een aardige cent bijverdienen door de verkoop van groente en fruit op de markt van Sévaré.
Ook zij kennen periodes dat het minder gaat, dat komt omdat er gedurende bepaalde tijden geen personeel voorhanden is omdat ook die op de mil- en de rijstvelden werken. Op het ene moment is het een wildernis, op het andere moment ligt de tuin er weelderig bij.

In januari 2014 startten we met de tuin van Walirdé, onze vijfde tuin, volgens onze beproefde werkwijze. Het valt altijd weer tegen wat de tuinen kosten, bij elkaar voor Walirdé 19.627,74 euro. Dat is veel geld. We betalen niet het absolute minimum, we gunnen de arbeiders ook een kleinigheid, maar zo heel veel goedkoper kan het ook weer niet.
De tuin van Walirdé ligt een tweetal kilometers ten oosten van de weg van Sévaré naar Bandiagara, niet ver van het dorpje Doundou.
Ook hier is een stuk kale grond veranderd in een vruchtbare tuin met veel groen.
De vrouwen van Walirdé hadden niet veel ervaring met tuinieren, daarom hebben we voor twee maanden iemand gevonden die ze dagelijks wegwijs kon maken hoe je de perken maakt, hoe je zaait, bemest en alles wat bij het tuinieren komt kijken. Dat heeft erg goed gewerkt. Deze tuin is de netste tot nu toe, de perken liggen er keurig bij, de paden worden gerespecteerd en niet beplant daar waar het niet moet. De vrouwen vertonen veel initiatief. Zo hebben ze geregeld dat een NGO twee zakken pootaardappels beschikbaar stelde. En ze hebben meer ondersteunende contacten. Een ander probleem is de afstand van hun tuin bij Doundou tot het dorp Walirdé. Ze hebben ons daar meermaals op aangesproken, maar het ontbreekt ons de mogelijkheden daar bij te helpen. Van te voren hadden ze duidelijk te kennen gegeven dat ze daar geen probleem mee zouden hebben. In de praktijk ligt het helaas anders. Door de bank genomen zijn we zeer tevreden over de gang van zaken.

Barigundaga
Dit wordt onze zesde tuin, hetzelfde laken en pak. Barigundaga is een dorp ten oosten van Mopti, het dorp waar je de pont neemt over de Niger om richting noorden te gaan.
In verband met de aanstaande regentijd hebben we besloten om niet te wachten met het graven van de put, de waterstand van de nabije Niger is nu laag. Dat werk is goed verlopen, het wordt 2015 als we met deze tuin verder gaan.

We zijn blij dat we alweer een tuin hebben kunnen realiseren en dat we een begin hebben gemaakt met nog een andere tuin. We zijn over het algemeen tevreden over de tuinen. De meeste problemen kunnen snel worden verholpen. En de vrouwen zijn zeer tevreden met de nieuwe activiteiten. Dank aan de donateurs, die het allemaal mogelijk maken!

Andere projecten van de Stichting Mopti.

Bibata Kodio
Bibata studeert informatica in Bamako op kosten van de Stichting Mopti. Zij heeft haar tweede jaar erop zitten en we hebben alle vertrouwen dat zij haar vierjarige studie met succes zal kunnen afmaken. Zij wordt financieel ondersteund door een klein groepje donateurs. In 2014 hebben we voor haar een bromfiets aangeschaft, wat haar de gelegenheid geeft makkelijker naar het instituut te reizen en naar de stageplekken. Naast de schoolkosten betalen we haar een maandelijkse bijdrage van vijftig euro.

Mérédiougo Solange Kassogué
We helpen Solange met haar studie journalistiek in Bamako. Ook voor haar kochten we een bromfiets en betalen we maandelijks vijftig euro voor transport.

Kani Kombolé
Elk jaar doneert een ONG uit Amerika voor elk kind in de basisschool van Kani Kombolé in de Dogon een verrassingspakket. Daar zit speelgoed in, snoepwerk, tandverzorging, boekjes, soms bijbels, maar ze sturen geen geld voor het transport naar het dorp. Op voorstel van Yacouba betaalt de Stichting Mopti deze kosten, dit jaar 76,22 euro.

Reservering
Een donateur van de Stichting stuurde een bijdrage voor dingen als schoolmaterialen speciaal voor een school in de buurt van Douentza voor het jaar 2015, dit bedrag hebben we gereserveerd.

Centre Informatique
De bemoeienis van de Stichting Mopti voor het Centre Informatique in Socoura was eenmalig. Dus in het jaar 2014 werden er geen uitgaven gedaan aan het Centre en ook in de toekomst is dat niet de bedoeling. Wel blijft Willem actief bij de ondersteuning en het onderhoud. Het Centre beleeft toch moeilijke tijden. Steeds meer mensen hebben hun eigen internetverbinding, hetzij via WIFI of 3G, die klanten zie je niet meer.

Vooruitzichten voor het jaar 2015
Politiek gezien zijn de problemen in Mali groot. Een vredesverdrag met de rebellen in het noorden is niet getekend, er vinden regelmatig aanslagen plaats, vooral in het noorden, maar helaas ook een enkele keer in Bamako. Sévaré bleef aanslagen tot nu toe bespaard.
Economisch gezien gaat het naar mijn mening wel redelijk. De tuinen hebben niet te lijden onder de nare omstandigheden.
De tuin in Walirdé doet het goed en op het moment dat ik dit schrijf (juni 2015) is de tuin van Barigundaga ook klaar.
Ondertussen hebben we al weer nieuwe aanvragen binnen. Helaas kunnen we niet iedereen tevreden stellen en bovendien is de kas nu even zo goed als leeg.

La piscine de Sévaré
De piscine (het zwembad) van Sévaré is een nieuw idee van Willem. Hij heeft ooit een terrein gekocht waar een Centre Culturelle zou moeten komen. Dit plan heeft hij laten varen, exploitatie zou bijna onmogelijk zijn, zo was de verwachting. Een jaar geleden rees het idee om iets anders met het terrein te gaan doen, een zwembad voor de jeugd van Sévaré, maar dan ook een echt zwembad van behoorlijke afmetingen. Het plan werd zeer enthousiast ontvangen door Jurriaan van Stigt van de ADO (Association Dogon Onderwijs). Binnen enkele weken lag er al een schitterend plan van hem en van Dennis, een van zijn medewerkers. Maar het terrein moest groter. We hebben geprobeerd om er een belendend terrein bij te kopen. Dat gaf erg veel vertraging, maar eindelijk in mei 2014, is dat gelukt. Het beschikbare terrein meet nu ongeveer 62 bij 22 meter. Dat moet groot genoeg zijn. Uitgangspunt is dat de exploitatiekosten zo laag mogelijk zijn, zodat slechts lage entree kan worden gevraagd.

Het is niet zeker of de Stichting Mopti dit plan onder zijn hoede zal nemen. De donateursgelden zullen vooralsnog niet worden gebruikt voor de realisatie. Voor het project gaan we externe fondsen zoeken, hun bijdragen lopen mogelijk via de Stichting. Vandaar ook dat wij dit project hier noemen. Het zwembad krijgt een eigen juridische status.
De plannen vorderen langzaam, er is een z.g. G.I.E. (Groupement d’Intérêt Economique) opgericht, een soort BV met een bestuur van zes personen. De G.I.E. Débo-Natation wordt eigenaar en neemt de exploitatie onder zijn hoede.
Er is verder een onderzoek gedaan in hoeverre scholen geïnteresseerd zijn. Het project heeft enige vertraging opgedaan doordat we probeerden om nog een vierde perceel aan te kopen, maar dat is voorlopig niet gelukt. De eigenaar vraagt onredelijk veel geld. Er wordt nu gewerkt aan een begroting, de hoop is dat we begin 2016 met de bouw kunnen beginnen.

Na de aanleg van de vijfde en de zesde tuin is voorlopig de kas zo goed als leeg. De grootste kostenpost in 2014 was de aanleg van de tuin van Walirdé. We moeten nu wachten wat de decemberactie van 2015 gaat opleveren, we moeten zien hoe we dan verder gaan, wat we daarna kunnen realiseren. Misschien moeten we weer een jaar overslaan met de aanleg van een nieuwe tuin.

Beloningen
Het bestuur van de Stichting bestaat uit
Jan Vonk (voorzitter)
August Baks (secretaris)
Willem Snapper (penningmeester)
De laatste woont in Mali en is direct betrokken bij de projecten.
De bestuursleden ontvangen geen beloning.

Yacouba Lougué
Zij ontvangen een bescheiden salaris buiten de Stichting om.

Willem schrijft elke week een nieuwsbrief. Alle activiteiten rond de projecten komen daarin aan de orde. Voor de rest gaan die nieuwsbrieven ook over politiek, over het leven in Mali en over mijzelf. U kunt zich daar via de mail op abonneren, maar u kunt ze ook altijd allemaal direct lezen op de website www.mopti.nl onder het kopje nieuwsbrieven.
Meer informatie op de website van de Stichting Mopti: www.mopti.eu

Financieel overzicht 2014 Stichting Mopti