Jaarverslag Stichting Mopti 2018

download het jaarverslag als pdf bestand (0,6Mb), klik op het ikoon download jaarverslag

Het is 2018. We hebben een redelijk positief jaar achter de rug. Van enkele tuinen hebben we de hekken verbeterd, zoals we dat al van plan waren. In Saredéra moesten we de zonnepanelen vernieuwen.  We maakten een nieuwe tuin voor een groep vluchtelingen uit het noorden van Mali, zij het een kleintje. Aan het eind van het jaar hielpen we een groep gehandicapten met een graanmolen in Mopti.
Het gaat in Mali duidelijk niet goed. Terroristen, jihadisten en criminelen krijgen steeds meer de overhand in de grote regio Mopti. Is het al enkele jaren behoorlijk onrustig in de Niger-delta, de onrust breidde zich sterk uit in het Dogon-gebied en het noorden van Burkina tegen de grens van Mali.
Onze vaste equipe heeft het niet makkelijk. Zij bezoeken alle tuinen met zekere regelmaat en staan de vrouwen bij met raad en daad. Niangaly is er altijd om reparaties uit te voeren. In 2018 heb ik ondanks de risico’s toch gewoon de meeste tuinen bezocht.

De donateurs hebben ons in 2018 weer volop gesteund. De giften over het hele jaar 2018 bedroegen 22.225 euro. Dus dat is fantastisch, wij zijn hen enorm veel dank verschuldigd! Zie later in het jaarverslag.

Ik kan zelf niet meer naar Sangubaka, nota bene onze eerste tuin. Het is behoorlijk lang geleden dat ik daar was. Onze equipe ging er wel regelmatig langs. In mei hebben we de omheining gerepareerd en verbeterd. We brachten aan de onderkant een betonnen rand aan.

Saredéra
Het is in onze tweede tuin niet veel anders. Elke maand gaan Gouro en Makan er op bezoek, ik zelf kan daar om veiligheids-redenen niet naar toe. De berichten over de tuin zijn evenwel redelijk tot goed. Ook hier werd het hek gerepareerd zoals in Sangubaka en werd er een betonnen rand aangebracht. Tegenslag met de zonnepanelen, er raakten er drie beschadigd. Hoe dat kon gebeuren is onduidelijk, waren het kinderen die met stenen hadden gegooid? Waren het jihadisten die moedwillig de panelen hadden vernield? Niemand die het kan vertellen. Jammer dat we die drie panelen niet konden vervangen, we hadden geen reserve-exemplaren. Dus moesten we zes nieuwe panelen aanschaffen. Het werd in elk geval een flinke kostenpost. Verder repareerde Niangaly de handpomp. Dat valt eigenlijk buiten ons kader, maar we helpen graag ook met andere dingen. Iedereen was weer blij.

Het gaat ontzettend goed in de tuin van Médina! By far onze mooiste tuin.
Onze equipe gaat er regelmatig langs, we hebben er geen omkijken naar.
De vrouwen doen “a fantastic job”!

Ook in de tuin van Dialangou gaat het erg goed. De vrouwen concentreren zich sinds jaar en dag op sla en schijnen er behoorlijk geld mee te verdienen. Wij hadden er niet te veel omkijken naar, al zijn we bezorgd om hun papaja-bomen, die hebben last van meeldauw. We raadden aan alles te verwijderen en later nieuwe te planten, maar de vrouwen hebben daar grote moeite mee. We hebben nauwelijks een andere oplossing. Wel constateerde ik dat aangetaste bladeren werden verwijderd, dat is tenminste iets. Voor de rest gaat het er dus behoorlijk goed! Ook in de tuin van Dialangou repareerden we de hekken en brachten we een betonnen onder-rand aan.

Ook in deze tuin gaat het goed, ondanks problemen tussen sommige vrouwen onderling. We hebben meerdere keren geïntervenieerd en dan keert de rust weer een tijdje terug.
We maakten er dit jaar geen kosten.

Barigondaga
Deze tuin blijft een beetje een buitenbeentje. We weigerden om hun hekken aan te pakken, het zou een tamelijk dure operatie worden in verband met de omvang van de tuin. Wij zijn niet zo gelukkig met het matige onderhoud van de hekken. Onze hulp zou anders liggen als zij een beetje wilden meewerken. Gelukkig is er hoop. Want omdat we onze medewerking weigerden hebben ze opeens zelf de handen uit de mouwen gestoken en het hek gerepareerd.
Het is trouwens ook een tuin waar ik beter niet naar toe kan, de jihadisten wonen om de hoek. Niangaly nam er een paar foto’s en het zag er opeens wel hoopvol uit.

Het AVPS-project
Oorspronkelijk wilden de initiatiefnemers een watervoorziening voor de kinderen van hun kleuterschooltje in Walirdé, maar al snel werd het doel uitgebreid met drie niet te grote tuinen. De vrouwen, meest vluchtelingen uit het noorden, steken er veel energie in. We hadden weinig omkijken naar deze tuinen.

Komongalou
In 2017 startten we de tuin bij het dorp Komongalou. In 2018 zagen we weinig problemen. We betaalden nog een paar maanden het salaris van de gardien. Nadat we ook hier aanmerkingen hadden op het onderhoud en het schoonhouden van het hekwerk, hebben de vrouwen onmiddellijk de handen uit de mouwen gestoken. Zo zou het in alle tuinen eigenlijk moeten, bravo!
Tijdens een storm is helaas een grote boom omgevallen, zo kolossaal dat de dorpelingen zelf niet in staat waren de boom op te ruimen. We hebben iemand met een motorzaag gevonden die hem heeft verwijderd. Ook hebben we nog een voorraadje zaden voor ze gekocht. De vrouwen moeten het wel nog een beetje leren, maar er zit vooruitgang in.

De tuin van de Tamasheq
In 2018 creëerden we onze achtste tuin, zij het een kleintje. Een groep vluchtelingen uit het noorden van Mali vroeg ons om steun zodat zij iets zouden kunnen verdienen tijdens hun al dan niet tijdelijke verblijf in de regio Mopti. Zij hadden de beschikking over een perceel naast het dorp Dialangou. Volgens ons normale concept legden wij hier een tuin aan voor 22 vrouwen. De eerste oogst met gombo (okra) heeft het erg goed gedaan.

Later hebben zijn zij overgegaan op sla en uien.
In verband met het voortdurende watertekort in het vlakbij gelegen dorp Dialangou plaatsten wij een kraan aan de buitenkant van de tuin, er is water genoeg.

Voor 10 cfa (2 Eurocent) mogen de vrouwen van het dorp er hun bidons vullen, dat is een kleine aanvulling op de inkomsten van de iets meer dan twintig vrouwen.

We zijn eigenlijk heel erg tevreden over de gang van zaken rond onze tuinen. En we zijn behoorlijk trots. Natuurlijk zijn er af en toe wel problemen, maar ondanks alles was 2018 een prima jaar!

Het boren van de forage voor onze nieuwste tuin bij Tiamoye (mei 2019)

Misschien interessant om te weten wat er zoal wordt verbouwd in de tuinen. Het is niet overal gelijk, maar door de bank genomen verbouwen ze de volgende groente en fruit, de belangrijkste eerst:
in de regentijd vooral okra (gombo), verder rode uien, kleine uitjes, witte kool, papaja’s, salade, aardappels, wortelen, peterselie, selderie, aubergines, rode bieten, komkommers, paprika, rode pepers, courgettes, radijs, mint, zoete aardappels, tomaten, Afrikaanse tomaten, sperziebonen, citroengras en meer.
De vrouwen laten weinig los over hoeveel er verdiend wordt. Het is aan de vrouwen om te beslissen of ze groente naar de markt brengen of dat het voor eigen gebruik is. Een afwisselende maaltijd geeft meer levensvreugde en is beter voor de gezondheid. Tegelijk kunnen ze met de opbrengst kleding aanschaffen of andere nuttige benodigdheden.

Andere Projecten

Almina / Douentza
Niet heel ver van Douentza, ongeveer 200 kilometer van Mopti hielp een van onze donateurs meermaals met het schooltje van Ali Maïga. Helaas, helaas, jihadisten noopten begin 2018 Ali zijn school te sluiten. Geen onderwijs meer voor ongeveer 150 leerlingen.
Ali had zich in voorgaande jaren ook beziggehouden met het verzamelen van informatie over een Malinese vluchteling in Nederland. Ter beloning heeft een andere donateur geld gedoneerd om met zijn familie in de buurt van Douentza een sober bestaan op te bouwen. Lesgeven is er niet meer bij, maar nu kan hij enkele hectares grond bewerken en er mil en sorghum verbouwen. Het geld is hem door de Stichting Mopti als lening beschikbaar gesteld. Hij hoopt het in vijf jaarlijkse termijnen aan de Stichting Mopti terug te betalen.

Association Benkadi
In de loop van 2018 kregen wij het verzoek om een groep gehandicapten in Mopti te ondersteunen.
Door het totaal verdwijnen van het toerisme is hun inkomen volledig weggevallen. Zij hebben zich verenigd in de Association Benkadi met als doel gezamenlijk een inkomen te verwerven. De groep heeft een plan opgesteld voor het verwerken van mil (gierst) en rijst. Wij hebben voor hen in Mopti een klein gebouwtje geplaatst met twee graanmolens, waar het kaf van het koren wordt gescheiden. Dit project is op de valreep van 2018 klaargekomen.

Vooruitzichten en plannen voor het jaar 2019

Het ziet er nog steeds niet goed uit in Mali. De invloed van jihadisten breidt zich steeds meer uit en dan vooral onze kant op. Het is nog maar een maand geleden dat het dorp Ogossagou op een verschrikkelijk wrede manier is uitgemoord met ongeveer 160 doden tot gevolg. Het dorp ligt op ongeveer 150 kilometer van Sévaré. En niemand die iets onderneemt. Ik heb weinig vertrouwen dat de situatie op enige termijn verbetert. De militairen van de Minusma zijn alom aanwezig, maar de zin ervan is mij volslagen onduidelijk. Het enige wat men zich kan afvragen is dat je nooit weet hoe de situatie zou zijn geweest als zij er niet waren.
Voor de equipe is het ook lastig, omdat we niet vrijelijk de tuinen kunt bezoeken. We moeten continu op onze hoede zijn en onze voorzorgen nemen. Maar de Stichting Mopti is paraat en we gaan gewoon door!
In april 2019 begonnen wij met een nieuwe tuin bij het dorp Tiamoye op de weg naar Gao. Dat zal dit jaar onze belangrijkste project zijn, voor meer projecten ontbreekt voorlopig de financiering.

Persoonsgegevens (AVG)

Alle organisaties die persoonsgegevens verwerken, moeten vanaf 25 mei 2018 voldoen aan de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Voor onze stichting zal er niet veel veranderen. Wij geven al in elke nieuwsbrief aan dat men zich eenvoudig kan aan- of afmelden. Wij voegen nooit ongevraagd een adres toe aan onze adreslijst! Voor vragen en opmerkingen staan wij open.

Adresgegevens

Stichting Mopti
Rustenburgerstraat 110
1073 GH Amsterdam
email: info@mopti.eu

Ik begon er al mee, ook dit jaar konden wij weer op onze donateurs rekenen. En wij zijn hen weer heel dankbaar. Het gaat ons goed, de donateurs hebben meer dan ooit bijgedragen, waarvoor duizendmaal dank! De cijfers spreken hopelijk voor zich.
In het verleden liepen overboekingen van geld naar Mali via de privé-rekening van de penningmeester. Dat was niet helemaal conform de juridische procedures, maar dat deden wij voor het gemak en om kosten te besparen. Overboekingen gaan nu direct naar de bankrekening in Mali op naam van de “Association de Gestion Financière Stichting Mopti” in Sévaré, zodat dit nu meer juridisch correct is. Nadeel van deze procedure is dat wij meer bankkosten moeten betalen. Dat ziet u terug in de jaarrekening. Ons doel is en was dat er geen cent aan de strijkstok blijft hangen. Echter de ING-bank verplicht ons in het vervolg de officiële procedure te volgen. Hierdoor verloren wij in 2018 een bedrag van 230 euro.

Beloningen
Het bestuur van de Stichting bestaat uit
Rob van Gerve, voorzitter
Mar Oomen, secretaris
Willem Snapper, penningmeester
De laatste woont in Mali en is rechtstreeks betrokken bij de projecten.
De bestuursleden worden niet door de Stichting Mopti betaald.

(Yacouba Lougué, niet actief)

Willem schrijft elke week een nieuwsbrief. Alle activiteiten rond de projecten komen daarin aan de orde. Voor de rest gaan die nieuwsbrieven ook over politiek, over het leven in Mali en over hemzelf. U kunt zich daar via de mail op abonneren, maar u kunt ze ook altijd allemaal direct lezen op de website www.mopti.nl onder het kopje nieuwsbrieven.
Meer informatie tevens op de website van de Stichting Mopti: www.mopti.eu
De laatste website is niet altijd up-to-date.

Sévaré, Mali, mei 2019

De salarissen worden betaald door Willem Snapper privé en die vindt u dus niet terug in het financieel overzicht.